Tot văd prieteni care povestesc, pe Facebook, cum vorbeau ei despre un anumit brand, ca după câteva ore să fie targetați cu reclame fix de la brand-ul respectiv. Răspunsurile au venit de la mai mulți, iar adunate, rezultă că Facebook analizează tot ce scrii, atât pe Facebook, cât și pe alte rețele sociale sau servicii pe care le deține, precum Instagram sau WhatsApp, făcând corelații cu like-urile, share-urile, checkin-urile, locurile pe unde mergi, reacțiile tale, dar și cu posibilitatea de a avea un sistem atât de bun de inteligență artiticială, care ar putea fi declanșat de anumite cuvinte auzite de microfonul telefonului tău, de exemplu.
E alegerea noastră dacă suntem sau nu paranoia, trebuie doar să înțelegem că, fiind servicii gratuite, noi suntem marfa vândută (advertiserilor), iar cunoașterea cât mai amănunțită a fiecărui utilizator, a obiceiurilor de consum, a preferințelor și afinităților duce la o mai bună targetare a noastră, atunci când ne sunt livrate reclamele.
Ah, da… poate că microfonul telefonului/tabletei ascultă și înregistrază tot timpul ce spunem, ata ete, nu îți convine, nu mai folosești respectivele aplicații. Trebuie doar să înțelegem că inteligența artificială se dezvoltă tot mai mult: În 2015 a fost făcut un studiu, pe un eșantion de 86.200 de oameni care au completat un chestionar cu 100 de întrebări personale. Apoi, după share-uirea datelor către Facebook (+ lista de like-uri a fiecăruia), cercetători de la University of Cambridge și Stanford au concluzionat că există și pot fi folosiți algoritmi computerizați care pot defini un profil al unui utilizator, mai bine decât o rudă apropiată a acestuia.
Adică, cercetătorii au ajuns la concluzia că un program de inteligență artificială poate prezice și cunoaște, cu acuratețe, profilului unui utilizator, mai bine decât un coleg de muncă, după ce a analizat doar 10 like-uri, mai bine decât un prieten sau un coleg de apartament, după 70 de like-uri, mai bine bine decât un membru al familiei, după 150 de like-uri și mai bine decât soțul/soția, după 300 de like-uri.
În 2015, media de like-uri ale unui utilizator (pagini, filme, produse, brand-uri etc) era de 227 de like-uri, numărul fiind în creștere, desigur. Cam Black Mirror în viața reală nu? (dacă nu ați văzut serialul de pe Netflix, acum e momentul, îmi mulțumiți apoi).
N-am văzut „Black Mirror”, dar realitatea parcă seamănă tot mai mult cu serialul „Person of interest”.
În calitate de consumator nu mă deranjează că diferite aplicații îmi urmăresc activitatea pentru o mai bună targetare, ba chiar mă bucur că îmi sunt livrate exact reclame ale produselor de care sunt interesată. Însă în calitate de persoană parcă mă deranjează un pic orice AI sau altă unealtă menită să se comporte ca Big Brother.
Am vazut sezonul 1 din Black Mirror, dar nu credeam in asa ceva. Pana ieri…
Luni am vorbti de Bravo, ai stil in birou si marti am primit cerere de la Kanal D pe Linkedin.
Ar putea fi o coincidenta. Ar putea fi…Trezirea oameni buni! :))
Pingback: Cele mai bune(sciene) din 2017 - bunescu.ro, un blog de Ionut Bunescu